Drienerlo krijgt geen kans te DETOneren in historische wedstrijd

Nadat Drienerlo afgelopen zaterdag onnodig het onderspit gedolven had tegen ASV’57, mocht het eerste elftal der v.v. Drienerlo op dinsdag alweer opdraven tegen Zaterdag eersteklasser DETO Twenterand. Dit alles in het historische kader van de Tukker Cup. V.v. Drienerlo had de eer en het genoegen om als allereerste team ooit te mogen acteren in  dit nieuwe, doch nu al legendarische toernooi. We willen niet te uitgebreid ingaan op de wedstrijd zelf, aangezien het vlaggenschip met 0-7 (0-1) kopje onder ging.

Op deze memorabele avond bleek de drempel uitermate glad, want aan uitzinnig publiek was geen gebrek. DOS’37 vond afgelopen zaterdag al zijn waterloo in de Vrienzenveense formatie, waar zij met 6-1 aan de broek kregen waardoor DETO momenteel met 9 uit 4 op de 4e plaats bivakkeert. Altezamen leek het op een uiterst penibele avond uit te lopen voor Drienerlo. Zeker toen de tienkoppige (!) leiding van de DETO met een A4’tje vol met sponsors en de opstelling op de proppen kwam. ‘Voor de omroeper’, werd er medegedeeld. Helaas hebben studenten geen tienkoppige staf en lezen wij de opstelling van de tegenstander niet voor. Onze welgemeende excuses namens de gehele vereniging.

Afijn, na de nodige tactische beraadslaging in de kleedkamer was het voor Harperink en zijn kornuiten tijd voor de warming-up. Na een intensieve sessie werd linksback Van den Berg al een beetje duizelig van zijn komende opponent, waardoor hij misselijk de warming-up voortijdig moest beëindigen. Van den Berg was mogelijk nog niet genoeg geDETOxeerd van alle alcoholische versnaperingen van de afgelopen week. Onder het mom ‘de één zijn dood is de ander zijn brood’ was Blokhorst de meest fortuinlijke van de remplaçents en mocht hij zich opwarmen voor een eclatante pot voetbal.

Na een prachtige opening met de Champions League hymne en verwelkoming van onze praeses, stonden de heren der beide elftallen klaar om den netten te laten vibreren. De underdog in deze wedstrijd begon erg compact en gedreven wat uiteindelijk maar resulteerde in enkele kleine kansjes voor de DETOnianen. Drienerlo probeerde het wel met wat counters, maar deze werden niet zorgvuldig uitgespeeld, waardoor ook zij geen punt konden afdrukken. Na ruim 35 minuten recreëren kwam dan toch de 0-1. Na een uitermate hectische situatie scoorde DETO een frommelgoal, waar dan ook terecht niet om gejuicht werd door de bezoekers. Misschien was dit nog wel bruikbaar videomateriaal voor de video-analist van DETO (het tiende staflid) voor in de nabije toekomst. Met een 0-1 achterstand gingen de gastheren de rust in.

Trainer Harperink veranderde niks aan zijn opstelling, ondanks de grote talenten uit de jeugdopleiding op de bank. Nadat de Drienerlomannen uit de catacomben kwamen veranderde er niet veel aan het speelbeeld, DETO bleef aanvallen en Drienerlo verschoof de bus geen centimeter. Helaas bleek de bus zo lek als een mandje en vielen de doelpunten in de tweede helft als rijpe appelen of zoals Evert ten Napel in FIFA zou zeggen: ‘ze gaan erin alsof het warme broodjes zijn’. Desondanks hield doelman Vaassen de nodige ballen nog uit het doel en werd na afloop terecht getipt als Man of the Match. Drienerlo kreeg aan het einde van de tweede helft nog enkele kansjes, waaronder een vrije trap van Wildenbeest die de keeper uit de kruising pareerde en een uiterst bijzondere poging van Van der Ouderaa om de bal met zijn kin het doel in te krijgen. Na 90 minuten werd er afgefloten door de uitstekend fluitende arbiter met de eindstand van 0-7.

Na afloop was het team niet te spreken over rechtsback Theussing: ‘Tja, als je om de drie minuten uitglijdt en vol op je smoel gaat, ook al is de bal niet eens in de buurt, dan maak je geen kans tegen dit elftal’, werd er gehoord. Theussing zelf was helaas niet in de mixed zone na afloop en kon niet om een reactie worden gevraagd. Wel was hij gesignaleerd bij de 3e helft, waarvoor hulde.

Opstelling Drienerlo: Vaassen, Theussing (75. Pooth), Weimer, Koopmans (65. Koning), Blokhorst, Wildenbeest, Harbers, Maduro (65. Van Middelaar), Van der Ouderaa, Van der Meijden, Martijn (75. Ter Horst).

Auteurs: Robbert van Middelaar & Mitchel Haring

Drienerlo 1