Zwaar

Het was een zwaar weekend waarin deze wedstrijd is gespeeld. Het begon voor mij natuurlijk met de spanning van Pakjesavond en eindigde  met het bekijken van een NFL wedstrijd tot in de vroege ochtend.

Tussendoor een zware wedstrijd tegen een zware tegenstander op een zwaar veld. Gelukkig hadden wij wat lichtvoetige dames in het groen-wit die uiteindelijk het verschil konden maken toen het veld de grootste krachten uit de benen had gezogen waardoor er wat meer gaten vielen in de defensie van Vogido.

De wedstrijdverslagen zijn dit seizoen meestal eerder geschreven dan dinsdagavond maar de inspiratie kwam deze week niet vanzelf. Net als de overwinning van deze week op het veld was het zwaar. Eerdere wedstrijdverslagen schreven zichzelf bijna vanwege een duidelijk zichtbaar aangrijpingspunt in het verloop van de zaterdag of de wedstrijd, of wat dan ook. Als je dat niet aangrijpingspunt niet ziet, wordt het zware kost. Het woord 'zwaar' gebruiken in de buurt van vrouwen is, laten we zeggen, niet risicoloos dus je hoopt op iets beters of desnoods iets anders.

De ruststand was een bloedeloze 0-0. Bloedeloos slaat vaak op een slechte wedstrijd met weinig kansen. Deze keer is er het letterlijk het ontbreken van bloed/blessures mee bedoeld. Tegenstander en scheidsrechter hielden wel van een aantal fysieke 'duels' die ik bij damesvoetbal niet vaak heb gezien. Zolang er fair maar hard gespeeld wordt, houd ik er ook wel van, maar het is niet in ons voordeel dus we beginnen er zelf niet mee.

Het trieste van menig speelster die op onsportieve wijze probeert te winnen is dat, zodra ze zelf een tik terug krijgt, ze dan begint te huilen om haar moeder/vader/scheids/coach. Ik blijf dat een triest gebrek aan opvoeding en respect voor sport en tegenstander vinden. Gelukkig werd dergelijk gedrag vanuit de staf van de tegenstander niet aangemoedigd; dat was bij de laatste ontmoeting twee jaar geleden (5-1 nederlaag) nog wel het geval. Ook deze week dus weer de waarneming dat de begeleiding bij het vrouwenvoetbal van steeds hoger niveau wordt.

Nu toevalligerwijs 'hoger niveau' in de tekst opduikt, is het tijd voor Nadine. Nadat we op achterstand waren gekomen, nam zij de wedstrijd over van de zwaargewichten. Voordeel van een zwaar veld is dat als je je als lichtgewicht eindelijk een beetje kunt lostrekken (letterlijk) van de tegenstanders, je dan kracht over hebt aan het einde. Dan is het voor de groenwitten aan de kant genieten van een hoger niveau dat er eerder in de wedstrijd nog niet uit kwam en misschien wel de beste helft van een individuele speelster van dit seizoen (tot nu toe).

Een terugkerend thema in mijn verslagen dit seizoen is het fenomeen scheidsrechter. Deze week heb ik in de aanbieding de complimenten van de coach van de tegenpartij, van onze speelster met speelervaring op het hoogste amateurniveau, van mij (*) en ook nog enige mate van teleurstelling dat je al een vriendin bleek te hebben. Jeroen, goed bezig geweest.

(*) De kritische kanttekening betreft het optreden tegen soms ronduit gevaarlijke acties, dat mag wel wat scherper. Des te meer omdat een wedstrijd die schoon is (hihi), in het voordeel van Drienerlo is.

Het was zwaar, zowel de wedstrijd winnen als het verslag schrijven. Het liep allemaal iets minder vloeiend dan andere wedstrijden en verslagen maar gelukkig heeft het beste team gewonnen. Hulde voor het er uitslepen van de wedstrijdpunten en het uitlezen van het verslag.

Henk

Drienerlo VR1